Philips 2802 restoration

Radiotechniek album
Deze Philips 2802 heb ik gekocht als sloper. Maar iedereen weet dat een Philips 2802 heel zeldzaam zijn. Dus een sloper Philips 2802 bestaat niet.
Het toestel kwam met een complete set spoelen. Helaas geen spoel doos. En de kappen van de radio ontbreken. Dus gaan we restaureren. En dat wordt een leuke verrassing.
Het Bakelieten chassis was helaas gebroken en stukken weg. en omdat ik dat nog nooit had geprobeerd te restaureren heb ik iets geprobeerd.
Hier kan je zien hoe erg het bakelieten chassis gescheurd was. En eigenlijk was het niet te repareren.
Nog wat foto's om een impressie te krijgen.
Een groot deel uit de rand gebroken.
Ok genoeg, tijd om het bakeliet schoon te maken.
We proberen het bakeliet te repareren met giethars.
En hier het eerste resultaat.
Dat was zeker niet wat ik gehoopt had. Maar we gaan nog even verder experimenteren.
We gebruiken meer giethars om te zien in hoe verre we het kunnen polijsten.
En dit is het tweede resultaat.
En dit het uiteindelijke resultaat. Om eerlijk te zijn was het niet wat ik verwacht had. Maar voorlopig kon de Philips 2802 gerestaureerd worden.
Het demonteren van de radio gaf geen moeilijkheden. Wel waren er verkeerde schroeven gebruikt.
Dit is de volume potmeter hier zie je het probleem van de gebroken kralen. We gaan er voor nu voor zorgen dat de kralen binnen deze potmeter unit goed zitten. Later zullen we de missende kralen aan vullen.
De chassisplaat zal alleen gereinigd worden van vuil.
Een close up van de potmeter unit. Rechts boven zit een weerstand van de schermrooster naar de massa. En omdat de gloeidraad aan massa licht kun je de losse draad nog zien.
Ook worden alle onderdelen gecontroleerd op waarde. Deze condensator is lek en niet meer bruikbaar. Maar deze condensator kan wel gerestaureerd worden. En daarna weer gebruikt worden.
De chassisplaat is gereinigd de opbouw van de radio kan beginnen. Het in elkaar zetten ven de volume potmeter unit is een verschrikkelijke job.
Hm.... het begint al wat te worden.
Het bakeliet er weer onder geeft je een goed beeld waarom ik er niet helemaal blij mee ben.
Dit is de verwisselbare spoel slot. De contacten zijn behoorlijk gecorrodeerd. De condensator moet vervangen worden. De rest was OK.
Dit zijn de contacten uit het spoel slot. Reinigen is hier het woord.
De opbouw bestaat uit hoofdzakelijk zoeken naar de originele ringen, schroeven en moeren.
Nog even een detail foto voor degene die details nodig heeft.
Het terugplaatsen van het geheel.
En langzaam begint het al weer op een Philips 2802 te lijken.
Het openen van de condensatoren met verkeerde waarden gaf een leuke verrassing.
Condensator heeft weer de juiste waarde en is gemonteerd.
Langzaam verder met de opbouw.
Boven kant is klaar alles zit er weer op. Tijd voor het bakelieten chassis opbouw.
Het wordt tijd voor een test. Of terwijl veel Chinese snoertjes en kijken of we een zender kunnen ontvangen.
En luister maar even mee naar het eerste geluid uit deze radio.
De opbouw gaat even verder.
We zijn redelijk compleet en kunnen gaan experimenteren met 1:3 transformators.
Hier een experiment met een 1:3 transformator. De transformator staat los voor de radio. En uiteraard China is ook vertegenwoordigd.
Nog een tweede test met de tweede bijgeleverde trafo.
Dit zijn de gegevens van de trafo. Ze zijn geschikt voor vervanging van de Philips 1:3 trafo en ze passen in het huisje van de Philips trafo. Wel moest ik de lipjes van de trafo ombuigen.
Een Philips 2802 werd geleverd met de Philip 3003. De Philips 3003 is de voeding voor deze radio. Voor de gloeistroom had men een 4volt accu nodig.
Omdat ook de smoorspoel uit de voeding van de 2802 miste staat er een losse smoorspoel naast.
Hier duidelijk de aansluitingen op de 1:3 trafo.
Een van de insteek spoelen bleek een onderbreking te hebben. Bij het open bleek de soldeer verbindingen in de connector los te zitten.
De constructie van de insteek spoel.
Alles in elkaar gezet geeft het volgende plaatje.
En zou de radio nog steeds spelen? Dit is het einde van deel één van deze restauratie.
Soms als je een radio beurs bezoekt heb je wel eens het geluk dat je nou net dat onderdeel vind waar van je verwacht had het nooit te vinden.
Dit deel bakeliet miste de twee strippen op het einde en men had er 4 gaten in geboord voor een buis.
En omdat we wat geleerd hebben heb ik het zaagsel van het zagen van de bakelieten strippen opgevangen. Met een speciaal soort lijm en dit bakeliet poeder zijn de gaten en oneffenheden dicht gemaakt.
En zie het resultaat dit is waanzinnig gelukt dit was nu waar ik op naar zoek was.
Omdat het bakelieten chassis zo goed gelukt was kwam er het volgende experiment in me op. Een eerdere breuk in het zijpaneel had een haar scheur. Deze ook gevuld met bakeliet poeder geeft het volgende resultaat.
En zie het resultaat sterk vergroot.
En dit is zoals je het ziet met het blote oog.
En zie wat een verschil het maakt een heel stukje bakeliet.
En dan gaan we voor de tweede keer opbouwen.
Een waanzinnig gezicht van deze prachtig Philips 2802 kortegolf radio ontvanger.
De zijkanten van de radio.
De andere zijkant van de radio geeft een indruk van deze radio hoe hij gaat worden.
De eerste condensator.
Nog wat meer condensatoren.
Een draadje meer.
En Hm... dit begint ergens op te lijken.
Het opbouwen ziet er veel beter uit met een gaaf stuk bakeliet.
Alles is daar nu nog alleen de voeding smoorspoel. En dat is het ding die hebben we niet.
Maar eerst nog even deze condensator. En nu met een originele beugel.
We gaan nu de smoorspoel maken. We hebben een wikkel lichaam nodig waar het koperdraad op gewikkeld kan worden.
De blokjes hout is voor de stevigheid en een schroef er door heen om hem in de wikkel machine te klemmen.
We hebben volgens documentatie 4000 windingen nodig.
En de rest is eenvoudig kern van een oude Philips trafo er door heen. In het huisje op het bakelieten chassis.
Hoe ziet het er uit van de bovenkant.
Deze vraag komt steeds terug zal de radio nog werken na zo'n enorme verbouwing.
Hoe ziet het er uit van de zijkant.
Hier nog de afscherming voor de A442. Omdat ik getest heb Met een E442 paste het even niet. De A442 was even een kwartiertje niet beschikbaar. Inmiddels is ook de A442 gevonden.
En hier zijn we aan het einde gekomen van deze restauratie. Wat we hier geleerd hebben is dat een sloop Philips 2802 niet bestaat. En ondanks dat we geen kappen hebben is dit gewoon een prachtige radio geworden. En wie weet wat we nog eens tegen komen.